BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, October 12, 2010

Rekod Kesihatan Ibu a.k.a buku pink! ;)

Hari nie..terasa rajin plak nk pg klinik kesihatan...
sbenarnye...aku xsure pun kandungan dah brp weeks
baru pg buat buku pink tue...
ada yg kata 1st pregnancy kena g awal...
before 8weeks..
ada plak kata...dah masuk 12weeks nnt pg la buat..
pg awal2 nie nnt nurse membebel suruh balik je...dtg lain kali.
huhuhuhu..punya la aku imagine mcm2 nnt nk jumpa nurse...

aku sampai klinik seawal 9.30am..
hahaha..awal la sgt...tue pun jenuh memaksa diri utk bgn..
nasib baik la klinik kesihatan nie dekat je..5minit dah smpai..

dari luar mcm xrmai org..dah masuk tue...
makkk aiiii...rmainye org..
so aku tawakal je la..lama ke kejap ke..redah aje.

then jumpa nurse dekat kaunter pendaftaran tue bgtau la
nak register utk pregnancy...
then die pun bg la buku pink tue nga bla bla...(3,4 borang utk di isi)
dah settle isi....nurse suruh amik urin utk buat upt..
punya la aku memaksa diri utk kuncil masa tue..ekeke...
sbb xterasa nk terkuncil pun..

masa aku smpai tue..current no giliran 4003...
tp aku dapat 4010...fuhhh lega mcm xrmai sgt..
mcm laaa...tp rupa2 nya...nak settle sorg2 tue..
punya la lama...so...nk smpai turn aku dlm sejam stgh la..
bole la...walaupun dah berkali2 nk terpitam masa menunggu tue..
sesorg plak tue..rsau gak..kangg jatuh tergolek..org buat deq' je...
pokok pisang sape la yg tumbang nie...adusss....sian aku.

okla, antara check up dah dibuat ari nie :-

1) Urine test
Nak tengok kandungan glucose / protein dalam badan2)

2) Blood test:


Nurse
akan meminta kebenaran untuk mengambil at least 10ml darah (nak tau kumpulan darah, rhesus, hepatitis b, hiv dan lain2).

3)
Sesi kaunseling + terapi bersama nurse:

-Masa ni nurse tulis results dari urine & blood test tadi dalam ''buku pink" di samping memberikan nasihat.

-sambil2 itu juga dia berikan ubat2 yg berkaitan

-Di samping itu juga, kita dikehendaki berbaring sambil melonggarkan bra.nurse akan check our breast to make sure yg tiada apa2 ketulan di breast & sebagai preparation untuk mengetahui kesesuaian untuk bayi menyusu

-Nurse juga akan check ada bengkak dikaki atau tidak (edema) & masalah tiriod (tekak)

-blood pressure test

-Nurse juga akan tulis dalam "buku pink" next temujanji untuk check up & jumpa doktor

Semuanye settle dalam 11.30am...2jam jugak la.
So far, lepas jumpa nurse2 tue ok la....layanan pun bagus..
xda pun seperti yg aku imagine sblom2 nie.
penerangan pun agak detail..tp btol la tue...
utk 1st pregnancy kena la penerangan detail skit kan..

so..kakak2 nurse sekalian..
kite jumpa for the next checkup 10/11/2010 (birthday laki aku!)


asic folic, vitamin b complex & vitamin iron untuk mengatasi masalah kekurangn darah.

0 comments: